Isnin, 23 April 2012

Kuskus Couscous الكُسْكُس


Assalamualaikum w.b.t

Apa khabar semua sahabatku? Harap-harap semua sihat dan ceria selalu. InsyaAllah untuk entry pada kali ini kita akan turun ke dapur pula. Kita akan berkongsi satu resepi yang sangat-sangat popular di Maghribi. Namanya : Kuskus Couscous  الكُسْكُس

Kuskus merupakan salah satu makanan tradisional yang sangat popular di Maghribi hingga ke hari ini. Orang Maghribi pada masa dahulu menjadikan Kuskus sebagai menu makan malam mereka. Akan tetapi, Kuskus pada hari ini sangat popular dihidangkan pada hari Jumaat sebagai  menu tetap makan tengah hari hampir setiap keluarga.

Pada masa dahulu, beras kuskus dibuat secara manual. Beras kuskus diperoleh dari gandum dengan cara yang unik melalui beberapa proses. Akan tetapi, bagi mereka yang suka mencuba sesuatu masakan yang baru tidak perlu bersusah payah memproses beras ini kerana ia mudah didapati pada hari ini. (tapi tak pasti di Malaysia mudah didapati atau tidak)

beras kuskus
Kuskus dimasak dengan cara yang sangat unik dan menggunakan peralatan memasak yang khusus. Bagi para sahabat yang ingin mencuba menu ini, di bawah diselitkan bahan-bahan dan cara menyediakannya.

Cadangan hidangan : 3-4 orang.

Bahan-bahan :

  500g beras kuskus

  500g daging atau ayam (ikut cita rasa masing-masing)

  500g  lobak merah

  500g  lobak putih

  200g labu

  500g kubis

salah satu jenis sayur yang digunakan : zukini
  2 zukini (sejenis labu kecil seakan-akan mentimun)

  1 cawan kacang kuda yang telah direndam

  2 biji tomato yang telah dikupas kulit

  1 labu bawang

  1 sudu kecil mentega

  1 sudu kecil lada hitam

  1 sudu kecil za’faron (pewarna)

bekas pengukus
  1 sudu kecil halia

Cara Penyediaan:

Bahagian Pertama (daging/ayam dan sayur-sayuran)

1.    Masukkan daging/ayam, bawang, minyak dan rempah-rempah ke dalam periuk dan masak sebentar sehingga warna bawang berubah menjadi kuning.

2. Masukkan sayur-sayur yang telah dibasuh dan air yang mencukupi agar dapat    menenggelamkan sayur-sayur tersebut. ( Zucini dan labu dimasukkan kemudian untuk mengelakkan terlalu masak kerana ia mengambil masa yang sekejap untuk masak).

Bahagian kedua (Cara memasak beras kuskus)

gosok macam ni ye
1. Masukkan beras  kuskus ke dalam bekas dan taburkan 1/4 liter air garam dan asingkan beras kuskus  tersebut dengan menggosok secara perlahan menggunakan tapak tangan anda. Selepas itu, tambahkan dua sudu kecil minyak.

 2.      Masukkan beras kuskus ke dalam pengukus dan letakkan pengukus tersebut di atas periuk yang sedang mendidih airnya. Air yang mendidih akan mengeluarkan wap. Biarkan wap tersebut keluar melalui bahagian atas pengukus tersebut.


3.      3. Setelah wap tersebut keluar, angkat beras kuskus tersebut dan letakkannya di dalam bekas yang besar. Gosok beras kuskus tersebut buat kali kedua dengan menggunakan tapak tangan anda secara perlahan.

4.      4.  Percikan 2 atau 3 senduk air sejuk ke atas beras kuskus dengan perlahan, asingkan beras kuskus  tersebut dan biarkan selama lebih kurang 15 minit. Selepas itu, biarkan beras kuskus di atas pengukus sekali lagi selama setengah jam.

5.      5. Ulang langkah yang ke empat, tapi gunakan minyak zaitun dan satu sudu kecil mentega dan biarkan kuskus di atas pengukus sehingga wap kembali keluar melalui pengukus tersebut.

6.      Siap dihidang.
Ini la hasilnya. Siap untuk dimakan

Hidangkan kuskus di dalam mangkuk yang besar, bentukkan lubang di tengah kuskus tersebut untuk  diletakkan daging/ayam di dalamnya. Kemudian, hias sayur-sayuran yang dimasak awal tadi di atas kuskus.

Selamat mencuba.(^_^)

1 comments:

Sabtu, 14 April 2012

Kelebihan Surah Al-Kahfi


Assalamualaikum w.b.t

Terdapat beberapa kelebihan khusus yang telah disebut oleh Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bagi sesiapa yang membaca surah al-Kahfi.  Antara kelebihannya ialah pengampunan dosa di antara Jumaat dengan Jumaat jika dibaca pada hari Jumaat dan dijauhi fitnah al-Masih ad-Dajjal jika menghafal 10 ayat terawalnya.  Berikut adalah beberapa hadith mengenai kebaikan surah al-Kahfi:

1.  Abu Sa`id al-Khudri radhiAllahu `anhu beliau berkata bahawa Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bersabda:
“Barangsiapa membaca surat al-Kahfi pada hari Jumaat, maka ALLAHterangi ia dengan cahaya diantara dua Jumaat.” 
(HR al-Hakim dan Baihaqi, disahihkan oleh al-Albani)

2.  Daripada Ali yang meriwayatkan daripada Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam, Baginda bersabda yang maksudnya:
“Barangsiapa membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat, nescaya dirinya terpelihara hingga lapan hari, daripada segala fitnah yang melanda, dan jika keluar dajjal sekalipun, dia akan terpelihara daripadanya”
(Al-Dhurr al-Manthur oleh al-Suyuti 5:355)

3.  Daripada Abu al-Darda’ bahawa Nabi sallAllahu `alaihi wasallam telah bersabda yang maksudnya:
“Barangsiapa yang menghafaz sepuluh ayat daripada awal surah al-Kahfi, pasti terlindung daripada dajjal”.
(HR Muslim 809)

Surah al-Kahfi

Surah al-Kahfi mempunyai 110 ayat.  Ia merupakan surah Makkiyah.  Di dalamnya terdapat mesej-mesej aqidah yang didatangkan sebahagiannya dalam bentuk cerita. Antara cerita atau penjelasan kisah yang dibawa di dalam surah ini ialah tentang kisah beberapa pemuda Ashabul Kahfi yang mempertahankan aqidah mereka tatkala diburu oleh pemerintah yang zalim, kisah si kafir yang memiliki dua kebun dan sahabatnya seorang yang beriman kepada ALLAH, kisah Nabi Musa dan Khidir, dan kisah Dzulqarnain membantu kaum yang berhadapan dengan masalah yang ditimbulkan oleh Yakjuj dan Makjuj.

Surah ini juga mengajar ummat Islam agar apabila berjanji, hendaklah mengatakan “in sha’ ALLAH”.  Ia suatu kalimah yang sangat penting.  Antara asbab turunnya beberapa ayat di dalam surah al-Kahfi ialah kerana Nabi sallAllahu `alaihi wasallam ditanya oleh orang-orang musyrik tentang 3 perkara iaitu kisah Ashabul Kahfi, kisah Dzulqarnain dan tentang ruh.  Namun, wahyu tidak turun kerana Nabi sallAllahu `alaihi wasallam tidak menyebut “in sha’ ALLAH” tatkala berjanji untuk menjawab tiga persoalan tersebut.  Selepas beberapa ketika dan agak lama menunggu wahyu, akhirnya turunlah ayat yang menyuruh Nabi sallAllahu `alaihi wasallam menyebut “in sha’ ALLAH” tatkala berjanji, diturunkan sekali jawapan-jawapan dari ALLAH tentang 3 persoalan tersebut.

Moga bermanfaat untuk semua!!!

Credit to: ustazazhar.net




1 comments:

Sabtu, 7 April 2012

Solat Kita


PERNAHKAH kita bersedih kerana tertinggal sembahyang, terlewat mengerjakannya atau pernahkah perasaan rugi kerana tidak sempat melakukan solat secara berjemaah?

Pernahkah kita terasa berdosa tidak ‘beradab’ menghadapi Allah? Jawapannya ada pada diri kita sendiri. Kali ini penulis ingin menyentuh soal lalai dalam solat.

Lawan lalai ialah khusyuk dan ia bukan setakat dapat menumpukan perhatian dan faham apa yang dibaca dalam sembahyang tetapi menimbulkan rasa-rasa dengan Tuhan.
Kalau tidak ada rasa-rasa yang berubah dalam sembahyang seperti gerun, hebat, cinta, takut, berharap kepada Tuhan maka itu tanda tidak khusyuk.

Lalai dalam sembahyang ada beberapa peringkat seperti berikut:

1.            Lalai habis. Takbir sahaja sudah ingat perkara lain di luar sembahyang yang tidak ada kena mengena langsung dengan sembahyang. Ia berterusan sampai salam. Tidak ada rasa apa-apa dengan Tuhan sepanjang sembahyang. Malahan sedar pun tidak.

2.            Dalam sembahyang. Ada masa lalai dan ada masanya ingat dan sedar bahawa dia sedang bersembahyang. Sembahyang diselang-seli dengan lalai dan mengingat hal-hal dunia
.
3.            Boleh ikut dan menyorot apa yang dia baca dalam sembahyang tetapi tidak faham akan maksud apa yang dibaca dan dilafazkan. Kalau hendak diukur dengan nisbah khusyuk, ini masih dianggap lalai. Bila tidak faham, masakan boleh menghayati. Kalau tidak menghayati, masakan boleh merasa apa-apa dengan Tuhan.

4.            Boleh faham segala apa yang dibuat, dibaca dan dilafazkan di dalam sembahyang. Sembahyang seperti ini sudah agak baik. Namun ini masih dianggap lalai mengikut kehendak dan tuntutan sembahyang kerana belum ada apa-apa rasa dengan Tuhan. Khusyuk adalah rasa bukan setakat tahu atau faham.

5.            Faham akan segala apa yang dibaca dan dilafazkan dalam sembahyang dan kadang-kadang ada rasa tetapi tidak pada sepanjang masa dan waktu di dalam sembahyang. Walaupun ini sudah baik tetapi masih ada lalai. Walaupun tidak membawa dunia ke dalam sembahyang tetapi rasa-rasa dengan Tuhan tidak wujud sepanjang waktu dalam sembahyang.

6.            Sembahyang yang tidak lalai itu ialah yang sentiasa mempunyai rasa dengan Tuhan yang berubah-ubah dari satu rasa ke satu rasa yang lain mengikut apa yang dibaca dan apa yang dilafazkan, bermula dari takbiratul ihram hinggalah kepada salam. Inilah sembahyang yang tidak lalai. Inilah sembahyang yang benar-benar khusyuk.

Lalai berpunca daripada pengaruh dunia. Kalau dunia berada di hati amat sukar untuk mendapat khusyuk dalam sembahyang. Dunia akan terbawa dalam sembahyang.

Sebab itu kalau dalam sembahyang hanya ada rasa-rasa keduniaan seperti seronok baru berjumpa kawan, teringat polis saman kereta kita salah parking atau bimbang tak sempat pergi ke bank sebelum bank tutup dan sebagainya.

Rasa-rasa ini ialah rasa dunia yang melalaikan, bukan rasa-rasa khusyuk. Sekiranya kita tidak kenal Tuhan, hanya setakat tahu dan percaya sahaja, kita tidak akan dapat rasa khusyuk.

Paling tinggi ketauhidan kita hanya di peringkat akal atau fikiran sahaja kerana tahu dan percaya itu perkara akal. Kita dikatakan orang yang berfikiran tauhid, bukan yang berjiwa tauhid.

Mengenal Tuhan ialah langkah pertama untuk mendapat khusyuk. Setelah mengenali Tuhan barulah kita akan dapat merasakan kehebatan dan keagungan Tuhan di hati kita kerana kenal itu perkara hati.

Barulah kita akan dapat rasa bertuhan. Selagi hati kita tidak dapat rasa bertuhan, ia tidak akan dapat rasa kehambaan dan ia tidak akan dapat rasa khusyuk.

Ada hadis berbunyi: “Awal-awal agama adalah mengenal Allah” Maksudnya, selagi kita tidak kenal Allah, agak sukar untuk kita beragama. Kita tidak akan boleh khusyuk.

Selagi kita tidak boleh khusyuk kita sebenarnya belum berjiwa Tauhid. Kalau kita belum berjiwa Tauhid kita tidak akan mampu mengamalkan dan menegakkan syariat Islam secara lahir dan batin.

Mungkin kita boleh laksanakan syariat lahir tetapi batinnya kosong. Tidak ada khusyuk, tidak ada roh dan tidak ada jiwa. Padahal Islam itu mesti ada lahir dan batinnya.

Oleh: Ustaz Mohd.Zawawi Yusoh

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...