Jumaat, 1 Jun 2012

Road To Ramadhan : Ada Ke Amalan-amalan Khusus di Bulan Rejab??


Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah, kita telah pun berada di minggu ke-2 bulan Rejab. Syukur dipanjatkan kepada Allah SWT kerana masih lagi diberi peluang kepada kita untuk menghirup segala nikmat yang disediakan olehNya.

Ramadhan semakin menghampiri kita. Begitu jugalah kita, akan terus bersemangat dalam beribadat sebagai persediaan menjelang Ramadhan. Akan tetapi, dalam usaha kita beribadah di bulan ini, mungkin ramai yang tertanya-tanya, ada ke amalan-amalan khusus di bulan Rejab?

Hakikatnya, tiada amalan-amalan khusus di dalam bulan Rejab yang diarahkan oleh Allah SWT atau Rasulullah SAW mahupun yang diamalkan oleh sahabat dan para salafus soleh untuk dilakukan oleh umat Islam sempena kedatangan bulan Rejab.

Akan tetapi, disebabkan keterujaan sesetengah pihak dalam beribadat, mereka melaksanakan amalan tanpa usul periksa dalilnya atau tanpa bertanya kepada yang sepatutnya. Sedangkan kita disuruh oleh Allah SWT supaya bertanya kepada mereka yang sepatutnya, sesuai dengan firmanNya :

Maka bertanyalah kamu kepada AhluzZikri jika kamu tidak mengetahui. (Al-Anbiya: 8, An-Nahl: 43)

Mereka mengada-adakan amalan tertentu yang tiada asal-usulnya di dalam Islam, tidak dinyatakan oleh Allah SWT di dalam Al-Quran, tidak pernah disabdakan oleh Rasulullah SAW mahupun oleh para sahabat Baginda SAW.

Firman Allah SWT
وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ تَرَى الَّذِينَ كَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُم مُّسْوَدَّةٌ

“Pada hari kiamat engkau akan melihat orang-orang yang berdusta terhadap Allah muka-muka mereka hitam”(Surah az-Zumar : 60)

Sabda Rasulullah SAW:
من كذب عليَّ متعمدا فليتبوأ مقعده من النار

“Barangsiapa yang berdusta atas namaku dengan sengaja, maka dia telah menempah tempat di dalam neraka.” Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim.

Sabda Rasulullah SAW lagi:

من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو ردّ (متفق عليه) و في رواية لمسلم, , قال رسول الله : من عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو ردّ

“Barang siapa yang mengada-adakan sesuatu dalam urusan agama kami ini yang bukan dari kami, maka dia tertolak”. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim-dalam riwayat Muslim: “Barangsiapa yang melakukan sesuatu amal yang tidak sesuai urusan kami, maka ia tertolak”)

قال شيخ الإسلام ابن تيمية :( أما تخصيص رجب وشعبان جميعاً بالصوم ، أو الاعتكاف ، فلم يرد فيه عن النبي صلى الله عليه وسلم شيء ولا عن أصحابه ، ولا أئمة المسلمين، بل قد ثبت في الصحيح أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يصوم شعبان، ولم يكن يصوم من السنة أكثر مما يصوم من شعبان ، من أجل شهر رمضان. وَأمّا صوم رجب بخصوصه فأحاديثه كلّها ضعيفة بَل موضوعة لَا يعتمد أهل العلم على شيء منها وليستْ منْ الضعيف الَّذي يُرْوَى في لْفضائل بل عامتها مِنْ الْموضوعات الْكذوبات.

“Adapun mengkhususkan bulan Rejab dan Sya’ban untuk berpuasa pada seluruh harinya atau beri’tikaf pada waktu tersebut, maka tidak ada tuntutannya dari Nabi SAW dan para sahabat mengenai hal ini. Juga hal ini tidaklah dianjurkan oleh para ulama kaum muslimin. Bahkan yang terdapat dalam hadis yang sahih (riwayat Bukhari dan Muslim) dijelaskan bahawa Nabi SAW biasa banyak berpuasa di bulan Sya’ban. Dan bginda dalam setahun tidaklah pernah banyak berpuasa dalam satu bulan yang lebih banyak dari bulan Sya’ban jika hal ini dibandingkan dengan bulan Ramadhan.

Adapun melakukan puasa khusus di bulan Rejab, maka sebenarnya itu semua adalah berdasarkan hadis yang seluruhnya lemah (dho’if) bahkan maudhu’ (palsu). Para ulama tidaklah pernah menjadikan hadis-hadis ini sebagai sandaran. Hadis-hadisnya bukanlah hadis yang memotivasi beramal (fadhilah amal), bahkan kebanyakannya adalah hadis yang maudhu’ (palsu) dan dusta.” (Majmu’ Al-Fatawa, 25/290-291)

Ramai di antara umat Islam yang mengkhususkan puasa dan amalan-amalan lain di bulan Rejab dengan berdalilkan hadis-hadis yang bertaraf dh’if bahkan maudu’. Para ulama tidak menggunakan hadis-hadis ini sebagai hujah bahkan hadis-hadis mengkhususkan amalan tertentu di bulan Rejab adalah hadis yang bertaraf dusta. 

Diriwayatkan bahawa Abu Bakar As-Siddiq apabila beliau masuk dan mendapati keluarganya membeli jag untuk disediakan air dan mereka semua bersedia untuk berpuasa, maka berkata Abu Bakar: apakah halnya ini? Mereka menjawab: Rejab. Maka Abu bakar menjawab: Adakah kamu semua ingin menyamakan dengan bulan Ramadhan? Lalu beliau memecahkan jag tersebut. (Majmu’ Al-Fatawa: 291/25)

Di kesempatan ini, kami akan sertakan beberapa hadis dho’if dan maudu’ berkenaan bulan Rejab yang diambil dari beberapa kitab. Diharap para pembaca dapat merujuk kepada kitab-kitab yang muktabar untuk mengetahui lebih lanjut mengenai hadis-hadis di bawah.

Antara hadis dho’if:

حديث : (( إن في الجنة نهراً يقال له رجب ماؤه أشد بياضاً من اللبن وأحلى من العسل من صام يوماً من رجب سقاه الله من ذلك النهر ))

وحديث : (( اللهم بارك لنا في رجب وشعبان وبلغنا رمضان))

وحديث : (( أن رسول الله صلى الله عليه وسلم لم يصم بعد رمضان إلا رجباً وشعبان )).

Antara hadis maudu’ : 

حديث : (( رجب شهر الله وشعبان شهري ورمضان شهر أمتي ))

وحديث : (( فضل رجب على سائر الشهور كفضل القرآن على سائر الأذكار ..... 
((
وحديث :((رجب شهر الله الأصم، من صام من رجب يوماً إيماناً واحتساباً استوجب رضوان الله الأكبر))

وحديث:(( من صام ثلاثة أيام من رجب كتب الله له صيام شهر ومن صام سبعة أيام أغلق عنه سبعة أبواب من النار... ))
وحديث :(( من صلى المغرب في أول ليلة من رجب ثم صلى بعدها عشرين ركعة ، يقرأ في كل ركعة بفاتحة الكتاب ، وقل هو الله أحد مرة ، ويسلم فيهن عشر تسليمات ، أ تدرون ما ثوابه ؟ ......قال : حفظه الله في نفسه وأهله وماله وولده ، وأجير من عذاب القبر ،وجاز على الصراط كالبرق بغير حساب ولا عذاب))

وحديث : ((من صام من رجب وصلى فيه أربع ركعات .... لم يمت حتى يرى مقعده من الجنة أو يرى له ))

وحديث :(( من صلى ليلة النصف من رجب أربع عشرة ركعة يقرأ في كل ركعة الحمد مرة ، وقل هو الله أحد عشرين مرة ...... ))

وحديث :(( إن شهر رجب شهر عظيم ، من صام منه يوماً كتب الله له صوم ألف سنة ..........))

Benar Allah SWT dan Rasulnya tidak menetapkan amalan yang khusus di bulan Rejab, tetapi ini bukan bermakna kita tidak perlu melakukan sebarang ibadat di bulan ini atau semua amalan telah tertutup untuk kita amalkannya. 

Jangan sempitkan diri kita dalam beribadat kerana ibadat itu merangkumi semua perkara yang disukai oleh Allah SWT. 

Berkata Syaihkul Islam dalam mentakrifkan ibadat:

الْعبادة هي اسْم جامع لكل ما يُحِبُّه اللَّه ويرضاه : مِنْ الْأقوال والْأعمال الباطنة والظاهرة فالصلاة والزكاة والصيام والْحج وصدق الْحديث وأداء الْأمانة ؛ وبر الْوالدين وصلة الأرحام والْوفاء بالْعهود والأمر بالمعروف والنهي عن الْمنكر . والْجهاد للكفار والمُنافقين والْإحسان إلى الجار واليتيم والمسكين وابن السبيل والمملوك مِنْ الْآدميين والْبَهائم والدعاء والذكر والقراءة وأمثال ذلك من العبادة . وكذلك حب اللَّه ورسوله وخشية اللَّه والْإنابة إليه . وإخلاص الدين له والصبر لِحكمه والشكر لنعمه والرضا بقضائه ؛ والتوَكل عليه والرجاء لرحمته والْخوف لعذابه وأمْثال ذلك هي مِنْ الْعبادَةِ لِلَّهِ 
.
Maksudnya: Ibadat ialah sesuatu yang merangkumi semua perkara yang disukai dan diredhai oleh Allah SWT: daripada kata-kata dan amalan-amalan yang tersembunyi dan yang zahir seperti sembahyang, zakat, puasa, menunaikan haji, bercakap benar, menunaikan amanah, berbuat baik kepada kedua ibu bapa, menghubungkan silaturahim, menepati janji, melakukan yang ma’ruf dan mencegah yang mungkar, jihad terhadap orang-orang kafir dan munafik, berlaku baik terhadap jiran, orang yatim, orang miskin, orang dalam perjalanan, hamba-hamba, dan binatang-binatang, berdoa, zikir, membaca dan contoh-contoh lain daripada ibadat. Begitu juga mencintai Allah dan rasulnya, takut kepada Allah SWT dan meminta pertolongan dariNya. Ikhlas dengan agamaNya, sabar dengan hukumNya, bersyukur dengan segala nikmatNya, redha dengan ketentuanNya, tawakal kepadaNya, mengharapkan rahmatNya, takut kepada azabNya dan contoh-contoh tersebut adalah antara ibadat kepada Allah SWT. (Majmu’ Al Fatawa : 149/10)

Semua ibadat yang disenaraikan oleh Ibnu Taimiyyah jelas mempunyai dalil. Ia boleh dilakukan dengan hati yang penuh yakin. Tanpa kita perlu memalsukannya atas nama Rasulullah SAW, dan mengada-adakannya. Semuanya boleh kita laksanakan, perhebatkan tanpa sebarang keraguan dan kesamaran. Perlu diingat bahawa setiap ibadat itu ada panduannya, ada mekanisme tertentu yang perlu dipatuhi oleh setiap yang bernama hamba, tidak hanya melakukan sesuatu ibadat secara semberono dan seperti melepaskan batuk di tangga. 

Ingatlah sesungguhnya Allah SWT amat suka akan hamba-hambanya yang bersungguh-sungguh dalam beribadat. 

Semoga setiap amal ibadat yang kita laksanakan merupakan amalan yang sahih dari Al-Quran dan sunah seterusnya melayakkan kita mendapat balasan yang setimpal dari Allah SWT dan dapat menjadi bekalan untuk kita bertemu Allah SWT di hari yang tiada keraguan padanya. 

Semoga kita dipanjangkan umur oleh Allah SWT untuk bertemu Ramadhan edisi 1433 hijrah ini, InsyaAllah.

 Wassalam.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...