Sabtu, 3 Mac 2012

توبوا إلى الله توبة نصوحا


Assalamualaikum w.b.t….

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana sehingga ke saat dan ketika ini, masih lagi diberikan peluang kepada kita untuk bernafas di bumiNya ini. Satu nikmat yang telah pun luput dari orang-orang yang telah kembali ke alam barzakh. Tiada apa lagi yang dapat dilakukan oleh mereka yang telah berada di alam sana. Peluang mereka untuk melakukan segala kebaikan dan mencegah kemungkaran telah tertutup rapat dan pintu taubat dari Allah SWT yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani juga telah pun tertutup untuk mereka. Segala-galanya telah terpisah dari mereka melainkan tiga perkara sebagaimana sabda nabi SAW : 

عن أبي هريرة، عن رسول الله صلى الله عليه وسلم: إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث: صدقة جارية، أو علم ينتفع به، أو ولد صالح يدعو له )رواه مسلم)
Maksudnya : Apabila telah meninggal seorang manusia maka terputuslah amalnya kecuali tiga perkara: sedekah jariah (terus mengalir) atau ilmu yang bermanfaat atau anak soleh yang selalu mendoakannya.

قال الله تعالى :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا (التحريم : 8)
Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan  Taubat Nasuha.
وقال جلّ شأنه :
وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (النور: 31)
Maksudnya : Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.

Setelah sahabat semua membaca dua potong ayat di atas, mungkin sahabat-sahabat telah dapat mengagak apa yang akan dikongsikan oleh insan yang lemah ini. Ya, untuk muhasabah kita bersama, kita akan melihat sedikit sebanyak apa yang diperkatakan oleh ulama’-ulama’ kita –radiallahu ‘anhum- mengenai taubat.

Taubat ialah kembali daripada melakukan maksiat kepada Allah SWT kepada melakukan ketaatan kepadanya. Sebesar-besar taubat ialah bertaubat daripada kekufuran kepada kembali beriman dengan Allah SWT. Firman Allah SWT:
قُل لِّلَّذِينَ كَفَرُوا إِن يَنتَهُوا يُغْفَرْ لَهُم مَّا قَدْ سَلَفَ ( الأنفال: 38)
Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang yang kafir itu, jika mereka                                     berhenti (dari kekufurannya), nescaya akan diampunkan dosa mereka yang telah lalu.


Kemudian, martabat taubat yang kedua ialah bertaubat dari melakukan dosa-dosa besar dan martabat yang ketiga ialah bertaubat dari dosa-dosa kecil.

Taubat adalah wajib bagi setiap dosa yang telah dilakukan oleh makhluk yang bergelar manusia. Sekiranya maksiat itu antara seorang hamba dan Allah SWT, yakni tidak ada sangkut paut dengan hak-hak manusia, maka baginya tiga syarat: 

 1.       Hendaklah ia menjauhi dari maksiat tersebut 
 2.       Menyesali atas dosa yang telah dilakukan 
 3.       Dan berazam tidak akan kembali melakukan dosa tersebut buat selama-lamanya.

Sekiranya tiada salah satu daripada syarat di atas, maka taubatnya tidak sah dan tidak diterima.

Sekiranya maksiat yang dilakukan oleh seseorang itu bersangkut paut dengan manusia lain, yakni antara seorang hamba dengan hamba yang lain, maka terdapat empat syarat yang telah digariskan iaitu:
  
1.       Hendaklah ia menjauhi dari maksiat tersebut 
2.       Menyesali atas dosa yang telah dilakukan 
3.       Dan berazam tidak akan kembali melakukan dosa tersebut buat selama-lamanya. 
4.       Meminta maaf atau meminta redha (halal) kepada orang yang kita telah berbuat dosa terhadapnya atau bayar semula ganti rugi atau pulangkan barang yang telah diambil.


Akan tetapi terdapat  lima syarat umum yang telah ditetapkan oleh ulama’ :
  
  •        Ikhlas kerana Allah SWT. Iaitu taubat yang dilakukan oleh seseorang hamba itu hanyalah untuk Allah SWT, dengan penuh keikhlasan kepadaNya, bukan dengan  penuh kepura-puraan kepada Allah SWT, dan bukan juga kerana manusia dan lain-lain.

  •       Menyesal terhadap segala maksiat yang telah dilakukan. Rasa penyesalan yang terbit dan timbul dari diri seseorang hamba menunjukkan diri benar-benar serius dengan taubatnya dan menyesali terhadap segala kesalahan yang telah dilakukannya pada masa yang lampau.
  •         Menghindari dari melakukan maksiat tersebut. Seorang hamba yang benar-benar ingin bertaubat dan kembali kepada Allah SWT hendaklah meninggalkan segala maksiat yang telah dilakukan dahulu. Sebagai contoh, jikalau seseorang itu lalai terhadap kewajipannya dalam mengeluarkan zakat, maka dia perlulah melakukan rukun islam yang keempat itu setelah bertaubat kepada Allah SWT. Sekiranya seseorang itu lalai dalam berbuat baik terhadap kedua ibu bapanya, maka dia wajib berbuat baik kepada kedua ibu bapanya setelah kembali kepada Allah SWT. Dan sekiranya dia seorang pemakan riba atau sentiasa melakukan muamalat yang mengandungi unsur riba, maka wajib ke atasnya meninggalkan dan menjauhi segala muamalat yang mengandungi unsur-unsur riba.

Perlu diingat, sekiranya seseorang itu benar-benar ingin meninggalkan dosa yang telah dilakukannya, maka tidak perlulah dia menceritakan kemungkaran yang telah dilakukannya kepada orang lain. Cukuplah Allah sahaja yang mengetahuinya. Tidak perlu digembar-gembur dan diceritakan kepada orang lain. Sesungguhnya Allah telah menutup kesalahan yang telah lakukannya daripada pengetahuan orang lain. Sabda Rasulullah SAW :

عن أبي هريرة يقول سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول كل أمتي معافى إلا المجاهرين وإن من المجاهرة أن يعمل الرجل بالليل عملا ثم يصبح وقد ستره الله عليه فيقول يا فلان عملت البارحة كذا وكذا وقد بات يستره ربه ويصبح يكشف ستر الله عنه . )رواه البخاري(

Maksudnya: Dari Abu Hurairah berkata, aku mendengar Rasulullah saw bersabda: setiap umatku selamat (dari pembicaraan manusia) kecuali mereka orang-orang yang menampakkan secara terang-terangan, dan sungguh termasuk dalam aktiviti menampakkan secara terang-terangan adalah ketika seseorang melakukan maksiat di malam hari, dan di pagi harinya Allah SWT telah merahsiakannya, namun kemudian dia berkata: wahai  si fulan,  malam tadi, aku telah melakukan ini dan itu. Sungguh di malam harinya Allah SWT telah merahsiakannya, namun di pagi harinya ia membuka rahsia tersebut.


Sekiranya dosa yang dilakukan itu ada kaitan dengan saudaranya yakni antara hamba dengan hamba yang lain:

1.       Mengambil barang atau harta saudaranya yang lain, maka tidak dapat tidak dia perlu mengembalikan barang tersebut kepada pemiliknya. Taubatnya tidak akan diterima selagi mana dia tidak mengembalikan barang atau harta tersebut kepada pemiliknya.
2.       Adapun maksiat yang dilakukan berupa pukulan atau seumpama dengannya, perlulah mendapatkannya (pergi kepadanya) dan mengizinkan agar dia memukul seperti mana anda memukulnya. Sebagai contoh, sekiranya pukulan tersebut di kepala, maka dia berhak memukul di tempat yang sama iaitu kepala. Firman Allah SWT :
 وَجَزَاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِّثْلُهَا ۖ
Maksudnya :  Dan (jika kamu hendak membalas maka) balasan sesuatu kejahatan ialah kejahatan yang bersamaan dengannya.

3.       Sekiranya dosa tersebut melalui kata-kata seperti mencaci dan mencela, maka perlulah berjumpa dengan orang yang dicaci itu dan meminta halal atas apa yang telah berlaku.

4.       Sekiranya dosa mengumpat, ulama’ telah berselisih pendapat tentang hal ini :

-          Perlu pergi mendapatkannya dan memberitahunya : wahai si fulan, aku telah bercakap mengenaimu di depan khalayak ramai.
-          Perlu pergi mendapatkannya dan meminta halal darinya atas perbuatan mengumpat yang telah dilakukan sekiranya dia mengetahui tentang umpatan tersebut; jika dia tidak mengetahui tentang umpatan tersebut, tidak perlu mendapatkannya, akan tetapi, mohonlah keampunan untuknya dan ceritalah tentang kebaikannya di tempat yang sama iaitu tempat anda bercakap mengenai keburukannya (mengumpat tentangnya).


  •       Berazam tidak akan melakukan maksiat tersebut pada masa akan datang. Sekiranya masih terdetik dan terniat di hati untuk melakukan dosa tersebut, maka taubat yang dilakukan tidak sah dan tidak diterima.

  •     Bertaubat pada masa atau waktu yang diterima taubat iaitu:

-          Tidak dapat tidak taubat tersebut perlu dilakukan sebelum datangnya ajal yakni sebelum mati. Sekiranya seseorang bertaubat setelah datang ajalnya, maka taubatnya tidak bermanfaat sedikit pun untuknya. Firman Allah SWT dalam surah An-Nisa’ ayat 18:

وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّىٰ إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّي تُبْتُ الْآنَ  
                                   Maksudnya :   Dan tidak ada gunanya taubat itu kepada orang-orang yang   
                                   selalu melakukan kejahatan, hingga apabila salah seorang dari mereka
                                   hampir mati, berkatalah ia: "Sesungguhnya aku bertaubat sekarang ini,"
                                  (sedang taubatnya itu sudah terlambat) 

-          Sebelum datangnya kiamat. Sabda Rasulullah SAW :
                                                                                                                 
أن الهجرة لا تنقطع حتى تنقطع التوبة ولا تنقطع التوبة حتى تطلع الشمس من مغربها .  (أخرجه أبو داود)
                      Maksudnya: Hijrah tetap akan berlangsung selama pintu taubat belum ditutup, sedang pintu taubat tidak akan ditutup sebelum matahari terbit dari barat.


Ingatlah wahai sahabat sekalian, siapalah kita di muka bumi. Tiada satu pun milik kita. Semuanya milik Allah. Mengapakah kita berlaku bongkak dan sombong sehinggakan susah untuk kita mengucapkan istighfar kepadanya. 

Renungilah hadis ini :
عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: والله إني لأستغفر لله، وأتوب إليه، في اليوم أكثر من سبعين مرة )رواه البخاري(
Maksudnya : Demi Allah sesungguhnya aku beristighfar dan bertaubat kepada Allah dalam satu hari lebih dari 70 kali.
 
Dan hadis ini :
وعن الأغر بن يسار المزني رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: يا أيها الناس توبوا إلى الله واستغفروه فإني أتوب في اليوم مائة مرة )رواه مسلم(
Maksudnya : Wahai manusia, bertaubat dan beristighfarlah kalian kepada Allah kerana sesungguhnya aku bertaubat dalam sehari sebanyak 100 kali.

Inilah nabi kita, Muhammad SAW, tetap memohon keampunan kepada Allah SWT walaupun Allah telah mengampunkan segala dosa baginda sama ada dosa yang telah lepas atau dosa yang akan datang. Juga seorang insan yang telah dijanjikan syurga oleh Allah SWT.

Siapalah kita dibandingkan dengan Rasulullah SAW. Seorang hamba yang sentiasa melakukan dosa kepadaNya. Tiada apa yang kita harapkan dalam hidup ini melainkan rahmat dan keampunan Allah SWT dan juga syafaat Nabi Muhammad di mahsyar kelak.

Moga Allah SWT mengampuni dosa-dosa yang telah kita lakukan. Jangan berputus asa dalam mencari redha Allah SWT. Ingatlah bahawa Allah SWT amat mengasihi dan mengampuni dosa hamba-hambanya.



 
dipetik dari kitab : رياض الصالحين

afa al-fasi

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...